Dawca- Lois Lowry


Tytuł: Dawca
Autor: Lois Lowry
Seria: Dawca tom 1 
Wydawnictwo: Galeria Książki
Gatunek: Dystopia, Utopia, Fantasy, Young Adult
Ilość stron: 296
O czym to jest?:
Jonasz żyje w pozornie idealnym świecie. Życie ludzi jest tu uporządkowane praktycznie w stu procentach. Dzieci wychowywane są przez komórki rodzinne, czyli parę wcześniej dobranych dorosłych stanowiących małżeństwo. Dzieci zgodnie z wiekiem czeka nowa rola w społeczeństwie. Oprócz szkoły czekają je dodatkowe obowiązki czy praktyki zawodowe. Przez 12 lat są obserwowani przez społeczną starszyznę, która decyduje o tym w jakiej profesji dana osoba pracować będzie przez całe życie. Taki ustrój chroni mieszkańców przed wszelkimi błędami, porządkuje ich życie i zapewnia stałą przyszłość. Jonasz zaczyna jednak dostrzegać u siebie pewne zmiany. W zasadzie pewien jest tego, że wyraźnie pod tym względem odstaje od innych. Nie spodziewa się on, że przez to czeka go aż tak wielka zmiana.

Moje refleksje:  
"Dawcę" chciałam przeczytać już od bardzo dawna. Można powiedzieć że książka wręcz "chodziła" za mną, ale zawsze było coś ważniejszego, bądź coś mnie rozpraszało i o niej zapominałam. Okazuje się, iż nie bez przyczyny Lois Lowry prześladowała mnie swoją serią. Bo już po tej pierwszej części jestem gotowa by pobiec do księgarni i kupić pozostałe 3 tomy. Niestety przygotowania do studiów wymagają ode mnie sporych nakładów finansowych, więc z zakupem kolejnych wymarzonych książek muszę troszkę poczekać.

Treść książki bardzo mi się podobała. Już sam pomysł tego ustroju był dla mnie bardzo ciekawy. Narzucone zasady, do których ludzie posłusznie się stosowali, były momentami nawet nie tyle dziwne co nieracjonalne. Jednak poznając całą fabułę, zdałam sobie sprawę, iż są pewne powody przez które to społeczeństwo zachowuje się tak a nie inaczej. Dziwiło mnie jednak iż nie ma tam żadnych buntowników. Wybieracie mi męża? Zgadzam się! Decydujecie o moim zawodzie, ilości dzieci i całej mojej przyszłości? Czemu nie! Takie całkowite podporządkowanie było nieraz dla mnie zadziwiające i szokujące.

Istniało tu kilka istotnych wątków pobocznych, które nie dość, że były ciekawie poprowadzone, to później odgrywały one ciekawą, zaskakującą rolę w całej książce. Jeśli już o tym mowa, występowało tu sporo zwrotów akcji i momentów które mnie zaskoczyły.  W zasadzie samo zakończenie wprawiło mnie już w niemałe osłupienie, bo tego bym się kompletnie nie spodziewała. A po drodze do tego był również spory szok związany z odmiennością Jonasza. Głownie dlatego jestem ogromnie zainteresowana kontynuacją tej historii.

Jonasz to chyba od teraz jeden z moich ulubionych bohaterów młodego pokolenia. Chłopak mimo iż ma dopiero 12 lat, wykazuje się ogromną inteligencją i rozsądkiem. Chłopak niewątpliwie wyróżnia się spośród swoich rówieśników, a pokazane jest w bardzo przyjemny i lekki sposób. Poznawanie chłopaka było nie tylko przyjemne ale i ciekawe. Z każdą kolejną stroną dowiadywałam się o nim czegoś nowego i coraz to bardziej go podziwiałam. Ważne jest też to, iż razem z nim można było poznawać całkiem nieznany mi świat. Mimo iż chłopak, żyje w nim od samego początku swojego życia, to nadal są kwestie, które są są dla niego niejasne, a rodzice wszystko muszą mu spokojnie wyjaśnić. Tym samym ja mogłam w pełni poznać zasady tego przedziwnego świata.

Nie mogę tu też nie wspomnieć o samej okładce. Czyż nie jest przepiękna? Uważam, że nie do końca pasuje do treści książki i w pełni odzwierciedla jej klimat, ale jest na tyle delikatna, że wprost się w niej zakochałam. W dodatku litery prezentujące tytuł i autora są wypukłe! Cudo! Poza tym strona techniczna książki est równie dobra. Strony są starannie sklejone, więc książka została przygotowana na to, iż będzie czytana wiele razy. A tak na pewno będzie!

Cóż mogę więcej napisać. Czy da się bardziej zachęcić do przeczytania tej książki? Może i tak, ale nie chcę za bardzo spoilerować. Każdy kto jeszcze nie zna "Dawcy", powinien to nadrobić. Zwłaszcza że książka zalicza się do klasyki. A klasykę warto znać. Zwłaszcza ze czytanie tej książki to sama przyjemność.
Ocena: 9 /10
Seria "Dawca":
1. Dawca
2. Skrawki błękitu

Za możliwość przeczytania serdecznie dziękuję księgarni internetowej lovebooks.pl




Komentarze

  1. "Dawcę" planuję przeczytać od bardzo dawna i mam nadzieję, że uda mi się to w najbliższej przyszłści. Okładka faktycznie jest bardzo ładna :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Udało mi się przeczytać całkiem niedawno. Spodobała mi się bardzo, ale po kolejne książki z serii jeszcze nie sięgnęłam. Kto wie, może niedługo :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Liczę na szczere komentarze :)